
Zmiany w przepisach dot. leasingu od 2026r.
Od 1 stycznia 2026 roku zmieniają się przepisy podatkowe dotyczące amortyzacji i leasingu
Oto zestawienie najważniejszych zmian samochodów osobowych, które wejdą w życie od 1 stycznia 2026 r., oraz porównanie do obecnych uregulowań
Skutki finansowe dla przedsiębiorców:
Wyższy podatek – przykładowo:
-Auto o wartości netto 120 000 zł (wykazywana amortyzacja 133 800 zł brutto) do końca 2025 r. można było rozliczyć w całości. Od 2026 r. tylko 100 000 zł będzie stanowiło koszt uzyskania przychodu – reszta to wyższy podatek.
-Przykład realnej straty: ponad 20 500 zł mniej odliczeń przez 5 lat przy leasingu auta spalinowego – realne eskalowanie kosztów prowadzenia działalności.
-Nawet dla droższych aut (ok. 150 000 zł) – brak możliwości rozliczenia pełnej wartości = dodatkowa strata podatkowa rzędu kilkunastu tysięcy zł.
Niestety brak jasnych przepisów przejściowych dla leasingu:
- Pojazdy wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed końcem 2025 r. będą rozliczane według starych zasad, co daje przedsiębiorcom pewną przewagę.
- Jednak w przypadku leasingu (nawet zawartego przed 2026), nie jest jasne, czy zachowane zostaną dotychczasowe limity – ryzyko podatkowe pozostaje.
Obecnie (do 2025)
225 000 zł – auta elektryczne / wodorowe
150 000 zł – wszystkie inne auta - Emisja CO₂ nie ma znaczenia
Od 2026 (nowe zasady)
225 000 zł – auta elektryczne / wodorowe – bez zmian
150 000 zł – tylko auta ≤ 50 g CO₂/km
100 000 zł dla aut z emisją CO₂ ≥ 50 g
Podsumowując: od 2026 roku system podatkowego rozliczania kosztów amortyzacji i leasingu samochodów zostanie zaostrzony i uzależniony od emisji CO₂ – co znacząco zmniejsza możliwości odliczeń dla większości aut spalinowych. Czas na planowanie i optymalizację – szczególnie teraz, w 2025 roku – jest kluczowy.